WERVINGSCAMPAGNE PROJECT OOST&
Achtergrond: Project Oost& is een regionaal initiatief dat is geënt op het behoud van het kleermakersambacht. Dit doet zij doormiddel van het opleiden van mensen die een afstand tot de arbeidsmarkt ervaren. Na een succesvolle afsluiting van het intensieve traject ontvangen deelnemers een beroepscertificaat voor het kleermakersvak. Aan het roer van de opleiding staat Karin van Oosten kleermaakster en docente.
Vraag: bedenk een (content)marketingaanpak waarbij Project OOST&, op korte termijn, regionaal op de kaart wordt gezet.
Doel (1e fase): het werven van kandidaten die gemotiveerd en enthousiast zijn om een intensief traject te volgen in het kleermakersambacht.
Werkwijze: een stapsgewijze lancering van Project OOST& waarbij we ons in eerste instantie richten op het werven van kandidaten die voldoen aan de gestelde criteria. Met als doel; mensen enthousiasmeren en het vertrouwen geven te participeren en te committeren aan Project OOST&.
Uitvoering
Om de doelgroep aan te spreken hebben we gekeken naar herkenbare verhalen. Situaties waarmee kandidaat deelnemers zich kunnen identificeren. Daarnaast hebben we de nadruk gelegd op de veelzijdigheid van het kleermakersambacht. Zodat ook op de langere termijn OOST& zullen herkennen in de communicatie. Maar we hebben vooral Karin van Oosten, designer, kleermaker, kartrekker, initiatiefneemster en docent van Project OOST& een gezicht gegeven.
Karin geeft inzicht in de toegevoegde waarde en de toekomst van het kleermakersvak in het licht van een circulaire economie. Het beeld van Karin wordt aangevuld met quotes van huidige cursisten om het vertrouwen van de capaciteiten van Karin, en daarmee Project OOST& te versterken.
Uitrol
Voor de uitrol van de campagne is geen advertentiebudget ingezet. We hebben daarom een keuze gemaakt in meest kansrijke kanalen. Een belangrijk onderdeel hierin is was bereidwilligheid van instanties om de opleiding onder de aandacht te brengen bij hun cliënten en free publicity. Zowel de nieuwsberichten en het persbericht is hierbij goed opgepakt. Naast print hebben we social media kanalen ingezet voor de branding van OOST&. Waarbij in eerste instantie de nadruk ligt op de werving voor Project OOST&.
Ingezette kanalen: Facebook, LinkedIn, Instagram
De volgende middelen zijn voor Project OOST& ontwikkeld:
– Content voor de website https://oost-en.nl
– Video OOST&
– Nieuwsberichten
– Persbericht
– Social-media-strategie
– Flyer
– Social media kalender waar vanuit de verschillende ontwikkelde middelen, updates op voorhand klaar stonden ter verspreiding
Resultaat
Veel lokale bladen hebben Project OOST& opgenomen in hun media waardoor de bekendheid van Project OOST& is vergroot.
– Binnen een periode van 4 weken hebben meer dan 10 kandidaten zich aangemeld voor de opleiding
– Het aantal aanmeldingen voor de reguliere naaicursus is met 100% gestegen
Kijk voor meer video content van deze wervingscampagne op het YouTube
kanaal van MERKKR8.